Svært vellykket juniorturnering 10 juni på HTK sin utendørsbane !

Postet av Holmestrand Tennisklubb den 18. Jun 2018

Søndag 10.06 arrangerte Holmestrand Tennisklubb juniorturnering på klubbens tennisanlegg i Bassengparken. Juniorene til Horten Tennisklubb var også invitert og til sammen 23 barn var i aksjon (5 fra Horten og 18 fra Holmestrand).

Turneringen ble gjennomført etter 3 formater. Basert på Norges Tennisforbunds oppsett for barneturneringer så spilte 10 barn «Red tour nivå 2», 12 barn «Red Tour nivå 1», mens 3 barn hadde lek og moro på en bane. Barna var delt opp i lag, og hvert lag fikk poeng når en spiller vant en kamp.

Barneturneringene til Norges Tennisforbund deles opp etter hvor myke ballene er og etter størrelsen på banen. I turneringen ble balltypen «rød» brukt, den enkleste for barn. Nivå 2 skiller seg fra nivå 1 med en større bane. Mens det tidligere var kun normale tennisballer å bruke, så er tennisballer for barn nå fordelt etter rød, oransje, grønn og gul der rød er mykest og gul er normal tennisball. Dette har gjort det mye enklere for de minste barna å oppleve mestring med tennis fra en tidlig alder da tennisutstyr som baller og racketer nå er tilpasset barna mye bedre. Turneringsformatet følger i tillegg det såkalte «Hot seat» prinsippet. Dvs at barna spiller først til 5 poeng. Spilleren som får 5 poeng må vente på ny motstander mens spilleren som f eks fikk 3 poeng fortsetter på samme bane med ny motstander. Men veldig viktig, denne spilleren fortsetter med sine 3 poeng og får en ny motstander som starter med 0 poeng, noe som gjør at alle barna opplever å vinne kamper uansett nivåforskjell.

Alle barna viste stor innsats og idrettsglede. Kampspillet varte i ca en time og etter kampene var det premieutdeling med pokaler og wristbands til alle. Pølser, sveler, is og saft ble det også. Barna trener fra 1-2 ganger i uka og det var mye god tennis å se for alle foreldrene som hadde møtt opp. Nå tar snart juniortennisen i Holmestrand sommer pause før treningene starter til høsten igjen.